با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس ، شرکت هواپیمایی ایران ایر تاسیس شد.
این شرکت هواپیمایی فعالیت خود را با هواپیماهای کوچک و قدیمی داگلاس دی سی ۳، داگلاس دیسی-۶، ویکرز ویسکونت و آورویورک آغاز کرد و در سال 1344 اولین جت مسافربری بویینگ 727 وارد ایران ایر شد.
موقعیت استراتژیک ایران به عنوان شاه راه شرق و غرب جهان که از هر حیث برای ترانزیت مسافر بی نظیر بود باعث شد تا هواپیمایی ایران ایر برنامه های خود را برای برقراری خط پروازی به اقصی نقاط جهان در آسیا ، اروپا و آمریکا به سرعت به اجرا در آورد و در دهه 50 شمسی این شرکت بیش از 23 فروند جت مسافربری را به ناوگان خود اضافه کرد و طولانی ترین خط هوایی دنیا را با هواپیماهای بویینگ 747 خود به طول بیش از 12 هزار کیلومتر راه اندازی نمود.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) توانست نام خود را به عنوان یکی از اولین بهره برداران هواپیمای مسافربری ایرباس آ300 (اولین هواپیمای مسافربری ایرباس) که یک پرنده پهن پیکر با برد متوسط شناخته می شد، در جهان به ثبت برساند و در بهار 1358 ، اولین ایرباس آ300 تحویل ایران ایر شد.
در کنار توسعه ناوگان ، زیر ساخت های فنی و مهندسی ، خدمات فرودگاهی ، آموزش و حتی کترینگ در ایران ایر ایجاد شده بود و این زیر ساخت ها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را از هر حیث بی نیاز می ساخت و ایران ایر به عنوان یکی از شرکت های هواپیمایی ایمن و مستقل در منطقه آسیا شناخته می شد درآمد زایی قابل توجهی داشت.
اما دشمنان قسم خورده نظام اسلامی که نمی توانستند اوجگیری های جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های گوناگون علم ، فناوری و اقتصادی تحمل کنند و از هر تلاشی برای ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامی ایران کوتاهی نمی کردند ، بر خلاف تمام قوانین بین المللی هوانوردی تجاری ، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را تحریم کرده و فروش قطعات هواپیما و هواپیما را به این شرکت ممنوع کردند تا از این طریق باعث فلج شدن این شرکت شده و گمان می بردند که به زودی دیگر اثری از شرکت هواپیمایی ایران ایر نخواهد ماند.
با این همه حرکت رو به جلوی ایران ایر در سال های تحریم نیز متوقف نشد و این شرکت هواپیماهای بویینگ 747 ، ایرباس 320 ، ایرباس 310 ، ایرباس 300-600 و فوکر 100 را خریداری کرد و پاسخگوی مسافران خود بود و به مدد نیروهای مستعد و پرتلاش خود و با تکیه بر دانش بومی و توان ملی توانست همچنان در اوج بماند.
آموزش نیروهای متخصص با بالاترین سطح در ایران ایر ادامه یافت و این شرکت موفق شد تا نیروهای مورد نیاز خود را در بالاترین سطوح آموزش داده و از آن ها در بخش های عملیات پرواز و مهندسی تعمیرات استفاده نماید و همین نیروها ، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با ایران ایر به اوج آسمان بردند.
سید اکبر میری روشن مدیر کل ایمنی و تضمین کیفیت عملیات پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اقتصادی میزان گفت : در تمام سال های گذشته و به رغم تلاش ها برای کاهش ایمنی پروازهای هواپیمایی ایران ایر ، تلاش کردیم تا کلیه موارد ایمنی را رعایت کنیم و هرگز در بحث ایمنی مسافران کوتاهی نکردیم .