سامانه مدرسه هوشمند پویان

اولين هنرستان هوانوردي و آموزش مقدمات خلباني در ايران با همكاري سازمان هواپيمايي كشوري



 پانل ورود کاربران

 دانلود و نمایش فیلم های آموزشی

فیلم های آموزشی هوانوردی

 متولدین امروز
 آمار بازدید ها
 وضعیت آب و هواي مشهد

پيش بيني وضعيت آب و هوا

 شبكه ملي مدارس

سايت رشد شبكه ملي مدارس

 دانلود كتب الكترونيكي

دانلود رايگان كتاب از سايت كتابناك

 برنامه هفتگي 1403-1402

برنامه هفتگي هنرستان 1403-1402جديد

 کتاب های مهارتی این هنرستان

کتاب های فنی مهارتی هنرستان دانش پرواز

 تقويم اجرايي سال 1403-1402

دانلود تقويم اجرايي 1403-1402

 شماره هاي تماس مستقيم با مديريت هنرستان دانش پرواز

شماره های تماس مستقيم با مديريت :

تلفن همراه مدیر و پيامك :   9442-555-0902

تلفن هاي ثابت :    7066-3501-051   و   7300-3509-051

 آگهی ثبت نام

آگهی ثبت نام 1402

 دانش آموزان ممتاز سال قبل

آگهی دانش آموزان ممتاز سال 1402-1401

توضيحى ساده براى عموم علاقه مندان به هوانوردى
چگونه يك هواپيماى غول پيكر، از روى باند فرودگاه بلند مى شود؟

كن نیوز- برای هر علاقمند به پرواز، بلند شدن هواپیماهای غول پیکر از عجایب تکنولوژی به شمار می رود.در این مطلب، اشاره ای خلاصه به پرواز هواپیماها می شود.
همانگونه كه مى دانيد، سطح مقطع هوای عبوری از قسمت بالای بال کمتر از قسمت پایین بال است و براساس قانون پیوستگی در سیالات، سرعت عبور هوا در بالای بال ، بیشتر از پایین بال می شود و اگر قانون برنولی را در بالای سطح بال در نظر بگیریم، خواهیم دید که چون سرعت هوا در بالای بال بیشتر است، فشار بالای بال از فشار در زیر بال کمتر می شود.
این همان نیروی بالابر یا لیفت در هواپیما را ایجاد میکند.
حال، یک پرسش پیش می آید که اگر فقط با این نیرو قصد داشته باشیم، هواپیما را از روی زمین بلند کنیم، باید سرعت هواپیما خیلی زیاد شود و در باند کوتاه این امکان وجود ندارد. پس باید به هواپیما کمک کنیم تا با همان نیروی لیفت از باند بلند شود.

وقتی هواپیما به سرعت معینی به نام VR میرسد، خلبان باید دماغه هواپیما را بلند کند. برای این کار در دم هواپیما یک سکان افقی و یک سکان عمودی داریم. وقتی خلبان یوک (فرمان هواپیما) رو به عقب می کشد، لبه های سکان افقی در دم هواپیما کمی بالا می آید. هوا با سرعت به این لبه ها برخورد می کند و چون فشار بالای لبه (الويتور) از فشار پایین ، بیشتر می شود، دم هواپیما را به پایین هل میدهد. وقتی دم به پایین هل داده می شود، دماغه بالا می آید.

بعد از رسیدن به سرعت v1 خلبان حدود ۳ ثانیه فرصت دارد که تصمیم بگیرد چرخ دماغه را از روی زمین بلند کند و یا از پرواز، انصراف دهد. یعنی رسیدن به سرعت v1 به این معنی است که اگر خلبان مشکلی در هواپیمای خودش دید و تشخیص داد که پرواز ممکن است، خطرناک باشد تا قبل از این سرعت، میتواند ترمز ها رو فعال کند ولی اگر از این سرعت گذشت، هر مشکلی که در هواپیما دید را باید نادیده گرفته و هواپیما را بلند کند زيرا اگر بعد از این سرعت ترمز ها فعال شوند،  خطری بسیار ناگوار از جمله خارج شدن از باند و یا برخورد بال به زمین و انفجار هواپیما سرنشینان را تهدید خواهد کرد.
ميلاد باستانى

 تقویم روز
 هنرجو ممتاز - نوبت اول 1403-1402
 پربیننده ترین مطالب
 گفتار روز
 پيشخوان خبر روزنامه هاي كشور
 اطلاعات فرودگاه مشهد

اطلاعات فرودگاه مشهد

 پیش ثبت نام سال بعد

ثبت نام موقت سال آینده

 آدرس هنرستان : مشهد - حاشيه بلوار وكيل آباد - وكيل آباد 63 ( آزادگان ) پ 34 - تلفن هاي تماس 35097302 - 35097301 - 35097300 و 35017066